Wednesday, January 26, 2011

BEBAS SELAMANYA

BEBAS SELAMANYA


Diri ini telah lama terantai,
Dengan kekusutan dunia,
Dan beribu perasaan insani,
Yang sering berlalu di haluan ku......

Ingin ku pecahkan rantai ini,
Beratnya begitu terasa,
Hingga boleh melemahkan,
Jasad dan rohani ku......

Kenapa perlu aku,
Merasa akan apa yang ada,
Kepalsuan dan kebenaran,
Yang sering singgah di hati ini......

Mungkin salah ku,
Kerana terbiasa akan dunia,
Hakiki bukannya mimpi,
Yang selalu indah bak angan.....

Sekali ku melangkah,
Tiada undur bagi diri,
Pabila pintu di buka,
Kebenaran kan terlihat.....

Namun bayarannya setimpal,
Dengan kesakitan dan dugaan,
Yang ku tempuhi dan rasai,
Namun aku puas kerna itu kemahuan ku......

Kekadang ku rasa bising,
Aku nak tutup telinga ini,
Dan lari dari kekecohan,
Lantas ku menyendiri sepi.......

Ku capai kertas,
Dan sebatang pensel,
Ku tuliskan apa ku lihat,
Di atas kertas putih......

Setelah itu ku duduk,
Terpaku di dinding,
Tenang betul perasaan ini,
Semua sudah ku lepaskan......

Alangkah baiknya,
Ku menjadi burung,
Boleh bebas terbang,
Tinggi di angkasa raya......

Namun hakikinya tidak,
Aku tetap aku,
aku terima kelebihan ini sebaiknya,
Ku kan gunakannya bila perlu......

Terima kasih YA ALLAH,
Mungkin ada hikmah,
Di sebalik apa yang terjadi,
Tugas ku hanya melalui jalanNYA......

Berada di jalan yang lurus,
Yang di redhai ALLAH,
Dan teruskan hidup ku sebaiknya,
Suatu hari nanti ku kan bebas juga.....

Dan ia untuk selamanya......

tajuk: BEBAS SELAMANYA
penulis: SANG PUJANGGA

No comments:

Post a Comment