Monday, January 24, 2011

SEKADAR KENANGAN

SEKADAR KENANGAN 


Mata ini masih terjaga,
Sepertinya ia begitu berat,
Namun hati ini menidakkannya,
Untuk berlabuh di larut malam......

Entah kenapa dengan mata ku,
sepertinya foto foto,
Di album lama yang tersimpan,
Menarik perhatian ku......

Ku sapu habuk habuk,
Yang menyelaputi,
Album lama tersebut,
Dan aku membukanya......

Sudah berapa lama agaknya,
Album ini ku simpan,
Dan fotonya nampak usang,
Namun wajah wajahnya ku nampak jelas......

Tiba tiba aku tersenyum,
Pantas benar masa berlalu,
Sehingga aku boleh terlupa,
Akan kenangan ku di masa lalu......

Terlalu banyak kenangan,
Terungkai di minda ku,
Hanya dengan membelek album ini,
Sepertinya kenangan itu masih baru......

Kisah si kecil dan wiranya,
Sahabat dan saudaranya,
Mahupun datuk dan nenek,
Yang sering menyayangi ku......

Satu foto terjatuh di kaki ku,
Foto yang menggamit seribu kenangan,
Foto ini tidak lama seperti yangg lain,
Foto si dia yang pernah ku cinta......

Tapi semua ini sudah berlalu,
Kenangan tetap kenangan,
Tiada mampu  untuk aku,
Memutarkan kembali masa itu......

Ingin sahaja aku membetulkannya,
Namun sebesar mana daya ku,
Biarlah ia berlalu pergi,
Dan biarlah ia sekadar kenangan.....

Tajuk: SEKADAR KENANGAN
Penulis: SANG PUJANGGA

No comments:

Post a Comment