Wednesday, January 26, 2011

WANITA,KEHORMATAN,DAN TUDUNG





Asalamuailaikum......


Tudung,
Perhiasan atau kewajiban......

Ramai yang aku tengok pakai tudung dan ramai juga yang tak pakai......mungkin yang tak pakai itu tak sedar akan kepentingan bertudung,tapi kenapa? adakah kerana;

a, kenapa ko tak pakai tudung?
b; pakai tudung ,eeee..tak meletup, tak ikut perkembangan fesyen.

Satu lagi soalan?
Pemakaian tudung, fesyen atau kewajiban?

Banyak aku tengok fesyen bertudung diketengahkan dimajalah dan tv, ya, memang bagus, ia menyerlahkan kecantikan wanita dan aku akui bila aku lihat si dia pakai tudung, cantik..menutup rambut dengan perhiasan yang indah.
Tapi sedarlah ada anasir mengetengahkan cara bertudung "sister kristian", dan adakah wanita sedar atau tidak? cuba tengok cermin.......

Satu lagi soalan?
Kenapa pakai tudung?

a; menutup aurat
b; rambut kan aurat
c; sebab ia selesa

Mana yang betul?
Tapi kalau dah tahu pakai tudung menutup aurat, kenapa muslimah kita ini ada yang tak berapa cerdik,kenapa?
Kalau pakai tudung, pemakaiannya juga perlu menutup aurat;

Sang pujangga gelap;
yang ko pakai tudung tue ok, tapi napa lak pakaian ko macam sial.
pakai tudung tapi pakai baju tat,seluar tat. Apa yang ko nak tunjuk sebenarnya....bukit2...pom pom.
jangan hipokrit dalam hidup...
ada yang pakai tudung ,elok dah tapi baju lak longgar tapi berbayang , kain  nipis. Apa hal?
lebih baik ko jangan pakai tudung sebab ko menghina diri ko sendiri,"dont make your self cheap".

Wanita bukan bunga,
Bunga cantik dan wangi tapi tak sempurna.
Kenapa?
bunga menyerlahkan segala gala kecantikannya, dengan mudah kumbang menghisap manisnya, sedangkan wanita bukan begitu, hawa adalah pasanggan adam yang dijadikan dari rusuk adam sendiri dengan kecantikan dan keistimewaan tersendiri, daya tarikan hawa bukan hanya pada pemakaian tapi perilaku dan adab yang ada padanya; sang pujangga cahaya.

Sang pujangga gelap;
UIA
UITM
UPM
U DAN U DAN U tapi bukan icu

Ini kisah benar tapi diolah semula;
ada student yang warak dan cukub baik perilakunya di mata ku, malah di mata pensyarah dan pelajar lain namun disebalik kewarakan itu, pemalsuan berlaku,
aku ke "clubbing" macam biasa, duduk disisi dinding , diatas "sit" yaang disediakan, kalau nama lelaki, mestilah aku berkepit ngan aweks2 malam, tiba tiba aku terpandang pada seseorang yangh memakai tiub dan kalau pakai plastik semmangnya nampaklah bra..perghhhh skirt pendek tahap gaban, sikit jea lagi nak nampak seluar kecik..aku bangun dari "sit" dan menghala ke awek itu.dalam hati tetiba aku tersebut SUBHANALLAH,kecilnya dunia....tak mungkin, dia adalah orang yang aku lihat dikuliah, dia tak sepatutnya ada disini, kenapa......
Aku rasa tertipu, mahu saja aku cakap sesuatu, takkan pelanduk dua serupa, dia adalah student yang amat aku pandang tinggi kehormatannya, tertipu.......

HIPOKRIT, PENIPUAN

Apa maknanya pemakaian dan perilaku dia yang warak dikuliah"

Tudung dan kehormatan wanita bukan dipermainkan....

Akhir kata;

Wahai sahabat,jangalah kau muslimah mempersendakan tudung dan perhiasan auratnya, jujurlah pada diri, pakailah pakaian yang sepatutnya dengan tudung iaitu pakaian yang labuh dan tidak memperlihatkan aurat. jagalah aurat kamu sebaik mungkin, kerna ia sungguh cantik di mataku muslimin dan di pandangan ALLAH......

final please....I LIKE BAJU KURUNG.....hahahaha


Waalaikumusalam......






1 comment: